TRAKCJA SPALINOWA

SILNIKI SPALINOWE

DANE TECHNICZNE SILNIKÓW SPALINOWYCH

WAGONY SPALINOWE

Seria pojazdu SR51, SR52 SN52, SN60 SN61 SD80
Typ silnika IFA EM6-20-7 Ganz VII JAT 170/240 Ganz 12 JV17/24 OM BXD
Rodzaj silnika wysokoprężny wysokoprężny wysokoprężny wysokoprężny
Liczba cylindrów 6 8 12 6
Średnica cylindra [mm] 115 170 170 130
Skok tłoka [mm] 145 240 240 180
Pojemność jednego cylindra [dm3] 1,51 5,45 5,45 2,39
Pojemność całkowita [dm3] 9,04 43,56 65,4 14,33
Moc z jednego cylindra [KM/kW] 17,5/12,8 40/29,4 41,6/30,6 25/18,3
Znamionowa moc [KM/kW] 105/77 320/235 500/368 150/110
Znamionowa prędkość obrotowa [obr/min] 1750 1250 1250 1500
Jednostkowe zużycie paliwa [g/KMh / g/kWh] 210/285,6 180/244,8 180/244,8 175/238
Masa suchego silnika [kg] 750 3570 3600 1290

LOKOMOTYWY SPALINOWE

Seria pojazdu SM03 SM30 SM31, SM421) SM40 ST43 ST44 SU45 SU46 SM48
Typ silnika Wola DSR 150 Wola V Roka 300 a8C22W Ganz XVI JV 170/240 12LDA28, 12LDS28B 14D40 2112SSF W2112SSF PD1M
Rodzaj silnika wysokoprężny wysokoprężny wysokoprężny, czterosuwowy, z doładowaniem, w układzie widlastym 50o wysokoprężny wysokoprężny, czterosuwowy, z doładowaniem, dwurzędowy wysokoprężny, dwusuwowy, z doładowaniem, w układzie widlastym 45o wysokoprężny, czterosuwowy, z doładowaniem, w układzie widlastym 90o wysokoprężny, czterosuwowy, z doładowaniem, w układzie widlastym 90o wysokoprężny, czterosuwowy, z doładowaniem, w układzie rzędowym
Liczba cylindrów 6 12 8 16 12 12 12 12 6
Średnica cylindra [mm] 150 150 220 170 280 230 210 210 318
Skok tłoka [mm] 180 180 270 240 360 300 prawy rząd, 304,3 lewy rząd 230 230 330
Pojemność jednego cylindra [dm3] 3,18 3,23 10,2 5,52 22,15 12,55 7,97 7,97 26,2
Pojemność całkowita [dm3] 19,1 38,8 81,2 88,34 265,8 150,6 95,64 95,64 157,2
Moc z jednego cylindra [KM/kW] 25/18,3 25/18,3 150/110,3 37,5/27,6 175/128,6 166,7/122,5 141,7/104 187,5/138 200/147
Znamionowa moc [KM/kW] 150/110 300/221 1200/882 600/441 2100/1544 2000/1470 1700/1250 2250/1654 1200/882
Znamionowa prędkość obrotowa [obr/min] 1500 1500 1000 1100 750 750 1500 1500 750
Jednostkowe zużycie paliwa [g/KMh / g/kWh] 180/244,8 180/244,8 165/224,4 180/244,8 173/235,3 165/224,4 164/223 165/224 168,5/229,2
Masa suchego silnika [kg] 1450 750 7240 5600 21000 12500 8600 8600 -

1) Dotyczy również lokomotyw SU42 i SP42;

PODZIAŁ SILNIKÓW | ZASADA DZIAŁANIA SILNIKÓW WYSOKOPRĘŻNYCH | ROZRUCH I REGULACJA PRĘDKOŚCI
CHARAKTERYSTYKA SILNIKÓW | BUDOWA SILNIKA Z ZAPŁONEM SAMOCZYNNYM | EKSPLOATACJA SILNIKÓW

Poniżej znajdują się odnośniki do poszczególnych zagadnień związanych z trakcją spalinową:

SILNIKI SPALINOWE | OGÓLNE INFORMACJE | UKŁADY NAPĘDOWE